19 september 2025

Taigatrommel origineel

Origineel | Model | Prijzen

 

De Klasse V 200 van de Deutsche Reichsbahn is een serie dieselelektrische locomotieven. Het is de variant van het Sovjet-ontwerp M62, gebouwd voor de DDR. Met de invoering van elektronische nummering bij de Deutsche Reichsbahn in 1970 werd deze omgenummerd tot Klasse 120.

In de jaren 60 werd gepleit voor de omschakeling van stoomlocomotieven naar diesellocomotieven. Hiervoor werden niet alleen locomotieven gebouwd in Babelsberg en Hennigsdorf, maar werden ook locomotieven uit de locomotieffabriek van Loehansk geïmporteerd uit de Sovjet-Unie (nu Oekraïne). Dit was een politieke beslissing. Vanwege specialisatieovereenkomsten binnen de Raad voor Wederzijdse Economische Bijstand (CBM) zouden er in de toekomst geen diesellocomotieven met een hoger vermogen meer in de DDR worden gebouwd. De eerste van deze geïmporteerde series was de V 200, later Klasse 120, met een vermogen van 1470 kW (2000 pk) voor goederentreinen. Dit was het model M 62, geïntroduceerd in 1965, dat al geleverd was aan Sovjet- en buitenlandse spoorwegen. Van 1966 tot 1975 kocht de Deutsche Reichsbahn (Duitse Staatsspoorwegen) in totaal 378 locomotieven van deze serie, verdeeld over drie series. Dit markeerde tevens de overgang van de voorheen dominante dieselhydraulische naar dieselelektrische aandrijving.


(Tekst en foto: Wikipedia)