PCC Tram origineel
Origineel | Model | Prijzen
In 1949 werd aan de Haagse tram (HTM) de eerste trammotorwagen afgeleverd van het type ‘PCC-car afgeleverd. De aanduiding “PCC” staat voor (Electric Railway) Presidents’ Conference Committee, de Amerikaanse vereniging van tramdirecteuren die dit tramtype in de jaren dertig had laten ontwerpen. Tot en met 1975 werden in Den Haag 234 trams van het type PCC in dienst gesteld. In 1993 gingen de laatste exemplaren buiten dienst. In en buiten Den Haag zijn diverse Haagse PCC-cars als museumtram bewaard gebleven.
In 1963 werd de serie 1200 in dienst gesteld. De nieuwe PCC-trams hadden de nummers 1201-1240. Ze leken veel op de 1100’en, behoudens het feit dat ze wat breder waren en ramen hadden die in rubber gevat waren. Verder hadden de 1200’en TL-verlichting in het interieur. Voor de draaistellen werd teruggegrepen op een verbeterde versie van het ‘B3’-type van de serie 1000.
Vanaf begin 1965 werden de 1200’en ingezet op de lijnen 37 (later lijn 1) van Den Haag naar Delft en 36 naar Voorburg Station. Ze vervingen hiermee de “Buitenlijners” (zie Gele Tram) uit de jaren 20. Speciaal voor de Delftse lijn kregen de 1201-1225 eind 1965 een elektrische claxon. Deze was weliswaar niet verplicht voor de diensten op interlokale tramlijnen, maar wel wenselijk in verband met een aantal gevaarlijke uitritten langs de Delftweg in de gemeente Rijswijk.
De 1200-serie was aan het begin van de jaren 80 aan renovatie toe, maar de kosten waren vrij hoog. De HTM besloot de 1200-serie voortijdig af te voeren. Enkele tientallen wagens stonden eerst nog maandenlang op het achterterrein van remise Scheveningen opgesteld. Onderdelen van deze PCC-trams, zoals draaistellen en motoren, werden nog gewisseld met draaistellen en motoren van de 1300’en en 2100’en, want die laatste draaistellen en motoren van de 1300’en en 2100’en zouden worden gebruikt voor de bouw van de GTL’s uit de 3000-serie.
De 1200’en werden in 1982 buiten dienst gesteld en al spoedig voor sloop afgevoerd. De 1217 verhuisde als oefenobject naar de brandweerkazerne aan de Wilhelmina van Pruisenweg. Pas in 1992 werd deze PCC voor sloop afgevoerd. Onderdelen van de 1217 zijn hergebruikt bij het opknappen van museum-PCC 1210. De draaistellen en motoren die oorspronkelijk afkomstig waren van de 1200’en – en later onder een aantal 1300’en en 2100’en terechtkwamen – zijn nu nog steeds in gebruik onder een deel van de GTL’s uit de 3100-serie.
(tekst: Wikipedia)

